Kursus UNREAL ENGINE FOR PRODUCTION DESIGNER, dijadualkan berlangsung selama 4 hari bermula dari 20hb sehingga 23hb Januari 2025 yang akan diadakan di makmal inovasi, IPPTAR.
Unreal Engine (UE) adalah enjin permainan video yang sangat berkuasa yang dibangunkan oleh Epic Games. Ia digunakan untuk mencipta permainan video, pengalaman interaktif, visualisasi realiti maya (VR), simulasi, dan pelbagai aplikasi kreatif. Dalam konteks Production Design, Unreal Engine telah menjadi alat yang sangat penting kerana kemampuannya untuk menghasilkan grafik 3D yang realistik, animasi yang lancar, dan simulasi dunia maya yang interaktif.
Mengapa Unreal Engine penting untuk Production Designers?
Kualiti Visual Realistik: Unreal Engine mempunyai kebolehan untuk menghasilkan grafik dan persekitaran yang sangat realistik, yang menjadikannya alat utama dalam industri perfileman, televisyen, dan animasi untuk mencipta set digital, persekitaran maya, dan elemen-elemen visual.
Kemudahan Integrasi: Unreal Engine mudah diintegrasikan dengan pelbagai jenis perisian lain yang biasa digunakan oleh pereka produksi, seperti software pemodelan 3D (Maya, Blender, 3ds Max), perisian penyuntingan video, dan alat seni visual.
Interaktiviti dan Real-time Rendering: Keupayaan untuk melihat perubahan dan hasil akhir secara langsung dalam masa nyata memberikan kelebihan besar kepada pereka produksi. Ini membolehkan mereka untuk membuat keputusan yang lebih cepat dalam reka bentuk dan pengubahsuaian elemen dalam produksi.
Penggunaan dalam Virtual Production: Unreal Engine digunakan secara meluas dalam virtual production, yang merangkumi penggunaan set maya dan latar belakang digital.
Kelayakan Peserta
a. Pereka
b. Penerbit Rancangan
c. Pengamal Media Baharu
d. Peserta Industri Kreatif
e. Jurutera Penyiaran
Masa/Sesi | Topik | |
---|---|---|
SESI 1 | : | 08.30 Pagi - 10.30 Pagi |
: | INTRODUCTION TO UNREAL ENGINE | |
SESI 2 | : | 11.00 Pagi - 01.00 Tengah Hari |
: | UNREAL ENGINE INTERFACE BASICS | |
SESI 3 | : | 02.30 Petang - 04.30 Petang |
: | CREATING A NEW PROJECT & BASIC LEVEL DESIGN |
Masa/Sesi | Topik | |
---|---|---|
SESI 1 | : | 08.30 Pagi - 10.30 Pagi |
: | INTRODUCTION TO MATERIALS IN UNREAL ENGINE | |
SESI 2 | : | 11.00 Pagi - 01.00 Tengah Hari |
: | CREATING AND EDITING MATERIALS | |
SESI 3 | : | 02.30 Petang - 04.30 Petang |
: | LIGHTING FUNDAMENTALS | |
SESI 4 | : | 05.00 Petang - 7.00 Petang |
: | LIGHTING FOR ANIMATION AND CINEMATICS |
Masa/Sesi | Topik | |
---|---|---|
SESI 1 | : | 08.30 Pagi - 10.30 Pagi |
: | INTRODUCTION TO LANDSCAPE IN UNREAL ENGINE | |
SESI 2 | : | 11.00 Pagi - 01.00 Tengah Hari |
: | SCULPTING AND SHAPING THE TERRAIN | |
SESI 3 | : | 02.30 Petang - 04.30 Petang |
: | ADDING FOLIAGE AND DETAILS | |
: | ADDING FOLIAGE AND DETAILS | |
SESI 4 | : | 05.00 Petang - 7.00 Petang |
: | WATER SYSTEMS AND OPTIMIZATION |
Masa/Sesi | Topik | |
---|---|---|
SESI 1 | : | 08.30 Pagi - 10.30 Pagi |
: | INTRODUCTION TO SEQUENCER | |
SESI 2 | : | 11.00 Pagi - 01.00 Tengah Hari |
: | ANIMATING WITH SEQUENCER | |
SESI 3 | : | 02.30 Petang - 04.30 Petang |
: | WORKING WITH CINEMATIC LIGHTING AND EFFECTS | |
SESI 4 | : | 05.00 Petang - 7.00 Petang |
: | RENDERING AND EXPORTING CINEMATICS |